Esat Pashë Toptani siç nuk e kemi njohur

preci

Preç Zogaj

Esat Pashë Toptanin, kryministrin i tretë të shtetit shqiptar, pas Ismail Qemalit dhe Turhan Pashës, e kemi njohur apo më saktë e kemi bartur në klishetë tona për historinë si tradhëtar të  kombit. Edhe kur ky njeri, pinjoll i një prej familjeve të njohura shqiptare, përfundonte në mugun e harresës si dikush për të cilin nuk kujtohet më kërkush, ai kthehej e rikthehej vazhdimisht si fantazmë në skenën e edukimit patriotik të brezave ku vritej nga Avni Rustemi. Në këtë kuptim  teatri dhe kinematografia e realizmit socialist e kishin shndrruar atë në një personifikim të së  keqes, rreth së cilës nuk ka njohje por vetëm verdikte, etiketa. Për inerci, figura e tij ka vazhduar të lëshojë  edhe më vonë pluhurin e tradhëtisë sa  herë është dashur të permendet, domethënë të goditet.

Klishetë e mia për Esat Pashën si  tradhëtar i tronditi  për herë të parë këtu e njëzet e ca vjet më parë një libër i vogël monografik I Idriz Bashës,  publicist i shquar i emigracionit tonë politik në Francë dhe Bruksel gjatë viteve të rregjimit komunist. I thashë Idrizit çfarë shijeje ka të shkruash për një  tradhëtar dhe ai ma ktheu me  tolerancën e tij karakteristike se historia nuk vë verdikte kësisoj.

Njëzet e ca vjet më vonë kam në duar një libër shumë më të plotë për Esat Pashë Toptanin,  monografinë voluminoze prej 570 faqesh, “ Njeriu, lufta, pushteti”,  shkruar nga studiusi dhe  publicisti i shquar Ilir Ikonomi, dhe botuar nga UETPress. Është monografia e tretë në radhë  nga e njëjta pënë. Në dy të  mëparshmet  për Faik Konicën dhe Ismail Qemalin,  Ilir Ikonomi goditi në shenjë duke  krijuar përmes hulumtimeve të thelluara, rrëfimit të paanshëm, formës tërheqese dhe  dhe stilit didaskalik një shije të re leximi për libra të këtij lloji. Në librin e tretë për Esat Pashën ai ka guxuar më shumë dhe duket  qartë se ka punuar edhe më shumë, rreth katër vjet, duke qenë i vetëdijshëm se po shkonte  në kundërrjedhë me  verdiktet  e përjashtimit dhe damkosjes përfundimtare që ka dhënë  historiografia  komuniste për Esat Pashë Toptanin.

Nga mënyra si e ka shkruar librin  të krijohet përshtypja se Ikonomi nuk e ka zbuluar  Esatin në kuptimin  që të këtë bërë një plan për ta nxjerrë nga  ndëshkimi  dhe paragjykimet, për ta zbardhur  apo rehabilituar. Ai nuk e njeh fare këtë qëllim të  fundit  në studimet e tij. Kam përshtypjen se i ka dalë përpara  Esati në ato hulumtimet e tij për historinë, e ka  gjetur pra ashtu siç nuk e kemi njohur dhe në këtë  lloj kontakti është ngjizur ideja e tij për  të shkruar një libër për  këtë personazh  kompleks e të ndërlikuar.

Mendoj se është motivuar si krijues prej fakteve të panjohura  mes të  cilëve është  gjendur, që i  ka pasuruar pastaj duke shkuar pas fillit të tyre. Lidhur me këtë, më duket se  është motivuar edhe nga një  mendësi  rivendikuese dhe një koncept i ri për shkrimin e historisë që as  rehabiliton, as shpall tradhëtar, por tregon, ekspozon, rrëfen, dhe  gjykon kur duhet, me masë, me metrin e vet specifik te fakteve  dhe konteksteve  konkrete.

Monografia “Njeriu, lufta pushteti”  sjell fakte dhe dokumente të  reja, të panjohura, që ndriçojnë  figurën  e Esat Pashës  në agimet e  shtetit shqiptar, rolin e  tij prej protagonisti si  ushtarak, politikan dhe diplomat në ngjarjet me të mëdha të kohës,  natyrën e një politikani pragmatist që Shqipëria ka vijuar ta prodhojë përgjatë gjithë shekullit deri në ditët tona.

Këto fakte dhe ridimensionimi falë tyre i figurës së  personazhit nuk se do të vlenin  për ndonjë  gjë  për  nevojat e  politikës së ditës- për Esatin me sa di nuk interesohet askush-  por ato i duhen kulturës së re, i duhen hapjes së mendjeve për të dalë nga dogmat  dhe për të kuptuar se në instancë të fundit  historia është ajo që bëjnë  vetë përsonazhet e historisë me të mirat dhe të këqijat e tyre  dhe  ajo që shkruajnë e pretendojnë të vulosin për ta  kundështarët e tyre, apo mendjet e ngushta.

Fuqia e fakteve në librin e Ikonimit shkon krah për krah me  realizmin në gjykime, aty ku jepen gjykime, duke i parë ngjarjet dhe zhvillimet në kontekstin e kohës kur kanë ndodhur, në rastin konkret në kontekstin e  papërsërishëm të përlindjes së shtetit shqiptar në një konjukturën e  fillimshekullit të kaluar.

Në morinë e fakteve  të reja, autori na sjell me ngjyra të gjallë  takimin e Esat Pashës në Paris me Presidentin e SHBA, Willson. Presidenti nuk dinte mirë frengjisht,kurse Esati fliste me përkthyes. Ndaj Presidenti i kërkoi Esatit ti dërgonte një përbledhjen të   shkruar të kërkesave  të tij. Ikoniomi e sjell në librin e tij këtë përmbledhje. Lexuesi nuk ka si të mos habitet  kur mëson se  personazhi  që njohim si  tradhëtar  pritet në audiencë  si askush tjetër nga figurat më të mëdha politike të kohës  dhe  mbron para tyre me elekuencë  të madhe të drejtat e kombit shqiptar. gjatë ditëve të Konferencës së Paqes Esati ishte në Paris si “fuqi” paralele e delegacionin zyrtar shqiptar. Ai ka gjetur mbështetës për t’u pritur nga Presidenti. Ai ka dashur sigurisht të krijojë avantazh politik ndaj rivalëve nga Shqipëria. Kështu ka qënë historia. Arrivizmi, ambiciet, rivalitetet, lufta për pushtet  është mbështjellë rreth patriotizmit. Kështu është edhe sot.

“Gjykimi i ngjarjeve duke u nisur nga pasojat të çon në gabime të tmerrshme”, thotë në një ese të famshme Rajamond Aron. Kjo është një sentencë e thellë dhe e hollë, nga ato që  shërbejnë për të themeluar e mbajtur drejtësinë në gjykimin e ngjarjeve dhe njerëzve që i mishërojnë ato.

Në vendin tonë  përgjatë  dekadave  është ngulitur një mënyrë  të menduari që ngatërron gabimin me tradhëtinë,  pasojën me qëllimin, zgjedhjen politike  dhe rrezultatin  e saj me qëndrimin ndaj atdheut. Për shkak të këtyre ngatërresave elementare ne kemi kaq shumë tradhëtarë që nga fillimet  e shtetit e deri në rënien e rregjimit komunist, tradhëtarë që rëndom  kanë qenë të mundurit apo te humburit në një betejë apa kauzë,  të cilët  janë shpallur të tillë nga fitimtarët.

Sa vulnerabël është e gjithë kjo. Nuk mund të themi se këtë vulnerabiltet e gjejmë në çdo gjykim që është dhenë për Esat Pashë Toptanin. Edhe në librin e Ikonomit Esati del një arrivist i verbër  që në një moment të caktuar i bëhët pengesë  konsolidimit të shtetit shqiptar.Forca e ngjarjeve do ta nxjerrë nga skena. Por “ti japim Çezarit çfarë i takon Çezarit” dhe ti japim të vërtetës vendin që ka. Këtë  thotë në çdo faqe libri i Ikonimit, duke sjellë plotësime dhe rishikime me interes  të figures së  Esat Pashë Toptanit dhe një mori personazhesh të tjerë historikë bashkëkohës.

Marrë nga gazeta MAPO.

Porositi direkt online, te LINKU: me telefon te 35544508282 ose me mesazh ne inbox. Paguaje sapo ta marrësh në dorë.

esat-pashe-toptani-njeriu-lufta-pushteti

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *